Direktlänk till inlägg 30 juli 2008

född smart?

Av Juli A - 30 juli 2008 00:14

Jag hittade precis ngn känd gåda kallad "Einsteins gåta".  och nej, jag letade inte efter den, för det finns faktiskt andra saker att göra tolv på en tisdag. så ni får inte tro att jag e nån desperat mattesnille som måste hålla hjrnan på högvarv. bara så ni vet.


Iaf. jag råkade på ngt sätt hitta detta, låt oss säga, logik-test. det verkade iaf vara ngt sånt. och just när jag hade läst alla instruktionerna ställde jag mig själv frågan; föds vissa människor smartare än andra? ja, som ni förstår så gav den här einstiens-saken som efterlämnade sig den här frågan, för tanken att nån (antagligen Einstein, med tanke på namnet) har kommit på det här testet gjorde mig helt matt. jag har ännu inte bestämt mig för om det e skickligt eller tragiskt, kanske ngt mitt emellan men med en tygnd åt det sistnämnda. jag måste iaf pointera att om man nu har lyckats skapa den här gåtan så är man väldigt smart, eller så har man kraftiga fritidsproblem.


Då e frågan; föds man smart, eller e det bara så att vissa har mer flyt än andra och lyckas göra stora upptäckter? självklart beror det på hur man definierar begreppet smart, men för mig e det saker som handlar om siffror och logiska metoder. men när jag tänker på det så skulle det egentligen kunna handla om andra saker med t.ex att vissa e mer sociala, eller att ngr har jättebra bollsinne. det e faktiskt oxå en slags "smarthet". men om vi säger såhär; föds man verkligen social? jag tycker att det låter mer logiskt att formas till det när man växer upp. samma sak gäller bollsinnet. om man leker mkt med bollar som barn så e man bra på det som större. då kan man ju fråga sig om Albert Einstein var bra på logik från den dagen han föddes, eller om han sysslade med sånt när han växte upp?  det e synd att han inte lever längre, för då skulle vi ha kunnat fråga.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Juli A - 20 september 2008 12:51

Här kommer den nya länken till min blogg: juliale.blogg.se  !   Varsågod och läs! smaklig läsning.  ...

Av Juli A - 5 september 2008 18:39

Denna blogg kommer snart att övergå till en annan sida... men allt e inte fixat å klart än. när det e det komr jag att berätta den nya länken!   ...

Av Juli A - 2 september 2008 20:44

"Det farliga är inte de onda människornas tal - Det farliga är de goda människornas tystnad." citerat av Martin Luther King...

Av Juli A - 1 september 2008 22:59

Sitter i mitt upplysta rum och klinkar på mitt lilla key board. egentligen borde jag krypa till kojs, men musikens toner håller mig uppe. i huvudet snurrar den melodi som sakta men säkert börjar träda fram. än så länge e det endast små enskilda styck...

Av Juli A - 31 augusti 2008 21:17

Idag startade mitt franska liv. det inleddes med ett inköp av en basker, en svart sådan. så från och med idag ska jag bli en droppe mer fransk. jag ska gå runt i med min basker på sned och med en baguette under armen. med ett sofistikerat gung ska ja...

Ovido - Quiz & Flashcards