Alla inlägg den 22 augusti 2008

Av Juli A - 22 augusti 2008 21:32

Myspys. det e ett mysigt ord, sagt av en mysig pys. 

Av Juli A - 22 augusti 2008 20:27
Discover David Bowie!

Jag satt idag på tunellbanan och förundrade mig över oss människor. mitt emot mig satt en man som desperat försökte torka av ngt från näsan med hjälp av en tejpbit. han såg aningen generad ut och försökte därför  fixa till sig så smidigt som möjligt. till höger om mig i sittgruppen bredvid såg jag en tjej med spegeln i högsta hugg. i hennes lediga hand höll hon ett rosa läppglans. jag kunde riktigt se hur hon med varsamma penseldrag smetade ut den glittrande sörjan på hennes putande läppar. längst bak i vagnen såg jag en annan flicka som lika nogrant fixade till sitt hår med hjälp av glasrutans speglande yta. vart jag tittade kunde jag finna spår av det utseendefixerade samhället.


Samtidigt som jag betraktade detta ur mina mörka solbrillor spelades David Bowies "life on mars" i mina lurar. tanken slog mig; om de nu finns liv på ngn annan planet, kanske inte just mars men ngn annan, e de som oss? har de samma tankar om deras utseende, eller skulle de finna läppglans som ngt glänsande och onödigt?


If there hade been life on mars; skulle de likna oss jordbor? hade vi varit som natt och dag, eller skulle läppglanset fört oss samman?

Av Juli A - 22 augusti 2008 13:05

Vad vore vårt språk utan svordomar? vackert och harmoniskt som en dans på en sommaräng, eller inte. snarare enformigt, svagt och uttråkande. att tänka sig ett samtal utan ngr förstärkande ord känns konstigt och vilken platt konversation som skulle uppstå. det kan jämföras med en film utan ljudeffekter och dramatik, med andra ord ett riktigt sömnpiller.


Jag skulle därför vilja skänka en liten hyllning till våra svordomar i det svenska språket. men i det tacket ingår inte alla ord inom gruppen svordomar, alla bortsett från kränkande ord, såsom, ja ni vet. det finns många och jag behöver inte nämna dem. för mig räknas de inte ens som renodlade svordomar, utan de e framställda konstgjorda ord som från början var vanliga ord, men som sedan förvandlades till kränkande substantiv eller verb. så bara för att klarlägga så riktar jag mig bara mot de klassikerna inom svordomsriket. skål på er och tack för att ni finns och kryddar upp våra samtal.    - cheers! 

Ovido - Quiz & Flashcards